T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KONYA / YUNAK - Saray Ortaokulu

REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA

 Rehberlik

11-10-2019


 

 

Üst Öğrenime Geçiş Sistemi ve LGS' Konulu Seminer

Okulumuz tüm 8. Sınıf öğrencilerine Rehber Öğretmenimiz Kübra Becerikli tarafından 'Üst Öğrenime Geçiş Sistemi ve LGS' konulu seminer düzenlendi.

11-11-201911-11-2019






 

BAŞARI BİR YOLCULUKTUR BİR VARIŞ NOKTASI DEĞİL...

Sevgili öğrencilerimiz!

Biliyoruz ki başarılı olmayı sizlerde istiyorsunuz. Fakat "Hiç kimse başarı merdivenini elleri cebinde çıkmamıştır." Bu doğrultuda başarı kolaylıkla elde edilebilecek bir sonuç değildir. Başarı için amaç, yöntem sahibi olup, bu doğrultuda emek harcamak gereklidir. Fakat yöntem bilmeden harcanan emeğin de hiçbir yararı yoktur. Başarıya ulaşmak için doğru yöntemin uygulanması gereklidir.

Soru:Peki nedir bu doğru yöntem?

Cevap:Doğru yöntem verimli çalışma yöntemlerini bilip uygulamaktır?

Soru:Verimli Çalışma Yöntemleri ne demektir?

Cevap: Aşağıda ifade edilen ilkelere dikkat ederek ders çalışmaktır.

 

VERİMLİ ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ

Etkili ve verimli bir çalışma sistemi edinebilmek için aşağıdaki ilkelere riayet ediniz.

*      Ders çalışmaya başlamadan önce;

§      "Hedefi olmayan gemiye hiçbir rüzgar fayda etmez" ilkesinden hareketle mutlaka çalışılacak ders ve konuya dair bir hedef tayin ediniz.

§      Çalışacağınızın süre ve dersleri önceden belirleyiniz. KENDİNİZE BİR PLAN YAPIP YAZINIZ.

§      Çalışmaya başlamadan önce gerekli malzemeleri hazırlayınız.

*      Ders çalışırken;

§    Okuma yolu ile öğrenilecek tarih, edebiyat gibi derslere çalışmanın başında yer veriniz. Böylece zihin yorulmadan yoğun okuma gerektiren konular daha iyi anlaşılmış olur.

§    Çalışmalarınızda çeşitliliğe yer verip, uzun saatler boyu tek bir ders çalışmak yerine, bu zamanı bloklar halinde değişik derslere ve konulara ayırınız.

§    Çalışacağınız dersleri belirlerken, sürekli olarak çalışmaktan kaçındığınız ders varsa çalışmaya ondan başlamalısınız! Çünkü zor ve sıkıcı gelen bir aktivite çok fazla enerji tüketir.

§    Çalışma sırasını belirlediğiniz derslerin kapsamına bakıp, bu dersleri adım adım öğrenebileceğiniz küçük bölümlere ayırınız.

§    Ayırdığınız bölümleri bir kağıda listeleyiniz.  Bitirdikçe listede işaretleyiniz. Çünkü başardığınızı görmek sizi motive edecektir.

§    Çalışma esnasında arasıra dikkat toplama egzersizleri yapınız. Örneğin, ders çalışırken belirli bir ara verme noktasına geldiğiniz zaman, ayağa kalkıp birkaç adım odanızda yürüyünüz, odanızın camını açıp havalandırınız, gerininiz ve birkaç derin nefes alınız. Bu egzersizlerden sonra ders çalışmaya hemen dönünüz!

§    Varsa derse karşı olumsuz tutumunuzun nedenlerini araştırınız ve değiştirmeye çalışınız.

§    Her çalışma öncesi bir konuyu bitirmeyi hedefleyip ve bu hedefe ulaşmaya çalışınız.

§    Ders çalışmak için her gün belirli bir zaman ayırmalısınız. Zor öğrendiğiniz derslere daha fazla zaman ayırıp çalışma zamanınızı ise yavaş yavaş arttırmalısınız.

§    Ödevlerin çalışmanın sonunda yapılması öğrenilenlerin tekrar edilmesini sağlar.  Onun için önce kısa bir sürede bitirilebilecek ödevlerinizi bitiriniz.

§    Unutmayın ki, sürekli ders çalışmak iyi öğrenmek demek değildir! Bu nedenle dinlenme aralarına dinlendirici boş zaman uğraşlarına ve spora da yer vermek gerekir, bu bireyi uyumlu ve başarılı yapar...

§    Grup çalışmalarına ağırlık veriniz. Grup çalışmaları kalıcı ve etkin öğrenmeye yardımcıdır.

§    Verimli ders çalışmada en yararlı zaman  planlamasının çalışmaya birer saatlik süreler ayrılması olduğu söylenebilir.

-40-50 dk ders        -10 dk tekrar       -10-15 dk dinlenme zamanı

§    Çalışma ortamının öğrenmeye uygun şekilde düzenlenmesi gerekir! (Işık,ısı, gürültü seviyesi)

§    Çalışırken dik oturunuz. (enerji ve dikkat toplama mesajı verir)

§    Değişmeyen bir çalışma köşesi belirleyiniz. Bu köşede ders çalışma dışında  herhangi bir başka uğraşınız olmasın.

§    Dersiniz bitmeden önce çalışma isteğiniz azalmışsa dersinize son vermeyiniz! Ve kendinize daha küçük çalışma hedefleri belirleyin ve buna uyunuz: "5 sayfa daha okuyup kalkarım gibi.." Daha sonra kısa bir süre çalışma yerinden ayrılınız.

§    Çalışma sırasında kendinize küçük ödüller koyup, ilgi ve dikkatinizin azaldığını fark ettiğinizde, okuduğunuz konuyu bitirince, hoşlandığınız bir işi yaparak kendinizi ödüllendireceğinize söz veriniz.(Çalıştığım bölümü bitirince bir meyve yerim gibi..)

§      Ödülde dikkat edilmesi gereken iki nokta;

*      Çalışmayı bitirmeden ödülünüzü almayınız.

*      Zaten yapacağınız bir şeyi ödül olarak seçmeyiniz.

§    Okuduklarınızı kendi kelime ve cümlelerinizle ifade etmeniz, konulardan özetler, sorular ve cevaplar çıkarmanız öğrenmeye aktif olarak katılmanızı ve daha etkin öğrenmenizi sağlar. Buna çok dikkat ediniz.

§    Ders çalışırken müzik dinlemeye dair yapılan araştırmalar aynı anda beyin birden fazla uyarıcıya açık olabildiğini ancak dikkatini ancak bir noktaya odaklayabildiğini göstermiştir. O halde insan o anda ya ders çalışıyordur yada müzik dinliyordur. Birini tercih ediniz.  

§    Çalışırken kendinizi sınav hazırlayacak kişinin yerine koyup " ben bu konudan soru hazırlayacak olsam, ne sorardım diye" düşününüz. Bu soruların olası cevaplarını bulmanız konuyu özümsemenizi sağlayacaktır.

BİLGİLER TAZE TAZE SINAVA GİRİYORUZ.  PEKİ, NEDEN SINAV ÖNCESİ ÇALIŞMAK FAYDALI DEĞİL?

§    Çünkü ÖĞRENME = Anlamak+Hatırlamak+Uygulamak AŞAMALARINDAN OLUŞUR. Anlaşılan bilgilerin oturması ve anlaşılması için ise zamana ihtiyaç vardır.

§    Ayrıca sınav öncesi yapılan çalışma da anlamak için vakit yoktur. Tam anladığınız noktada bilgiyi hafızanıza geçirmek için yeterli zamanınız kalmaz. (Öğrenmenin hatırlama aşamasında problem olur.)

§    İyi bir öğrenme için düzenli tekrar yapmanız gereklidir. Çünkü TEKRAR;

§    Konunun daha kolay anlaşılmasını ve hafızaya aktarılması sağlar. Bir sonraki bilgilerin daha kolay anlaşılmasına yardımcı olur. Bilgilerin beynimizde sindirilmesini sağlar.

 

Yapılan araştırmalarda;

*      İnsan öğrendiği konunun yaklaşık %50'sini 20 dakika sonra

*      %70'ini 1 saatte

*      %80'ini ise 1günde unutur.

*      Öğrenci okuduğunu yaklaşık %20'sini

*      Önce okuyup sonra dinlediğinin % 40'ını

*      Okuduktan sonra dinleyip sonrada yazdığını %70'ini ancak hatırlaya bilmektedir.

*      O halde tekrarlar arttıkça ve sıklaştıkça öğrenmede artacaktır.

§      Çalışma planınızı o günün derslerine koşullarına ve ihtiyaçlarına göre arttırabilir veya azaltabilirsiniz.

§      Çalışma sürelerinin uzunluğunu derslerin özelliklerine göre düzenlemelisiniz.

§      Planınız ani durumlarda, çalışmanın değişik saatlere kaydırılmasına olanak verebilecek şekilde hazırlanmalıdır.

§      Hangi dersin hangi konusunda nasıl bir çalışma yöntemi izleyeceğinizi açıkça belirleyin. Öğrenmek için konu çalışmaya mı, konudaki bilgilerinizi hatırlamak için tekrar yapmaya mı, yoksa pekiştirmek ve hız kazanmak için soru çözmeye mi ihtiyacınız var? Tüm bunları önceden planlayarak çalışma masanıza oturunuz!

ÖĞRENDİKLERİNİZİ BEYNİNİZDE NASIL SAKLAYABİLİRSİNİZ?

§      Çalıştığınız bilgilerin uzun süreli hafızaya kodlanabilmesi için mutlaka tekrar yapmalısınız.

§      Sistemli tekrarın en önemli özelliği öğrenme, düşünme ve hatırlama konusundaki birikim sağlayıcı etkisidir.

§      Zamandan kazanmak için her şeyi tekrarlamak yerine konunun önemli kısımları tekrarlanmalıdır.

§      Konuları tekrar ederken bilgiler arasında anlamlı bağlar kurulabilir, konunun ilginç yönlerini araştırabilir, konu üzerinden semboller çıkartarak kodlayabilir veya gözünüzde canlandırabilirsiniz.

§      Konular arasında mantıksal çıkarımlarda bulunarak veya neden sonuç ilişkileri kurarak çalıştıklarınızın kalıcı olmasını sağlayabilirsiniz.

    Kalıcı bir öğrenme için çalıştığınız konuya dair günlük, haftalık ve aylık tekrarlar yapmalısınız.

Başta da dediğimiz gibi "Hiç kimse başarı merdivenini elleri cebinde çıkmamıştır."  O halde ders çalışırken ifade edilen ilkeleri uygulayınız.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 28.02.2019 - Güncelleme: 07.11.2022 20:06 - Görüntülenme: 673
  Beğen | 9  kişi beğendi